Din hemförsäkring är relativt enkel att ta med sig vid flytt. Du behöver bara kontakta försäkringsbolaget och se till att hemförsäkringen gäller det nya boendet från och med inflyttningsdatum. Det kan vara så att din försäkringspremie förändras lite beroende på hur stor skillnad det är mellan ditt gamla och ditt nya boende. Oftast binds hemförsäkringen ett år i taget så se över om datumet sammanfaller med din flytt så kan du passa på att se över alternativen när du ändå sätter dig in i frågan.
Om du flyttar till en lägenhet så kontakta din blivande hyresvärd eller bostadsrättsförening. De kan tala om för dig vilken leverantör av bredband de har och hur du ska gå till väga för att få tillgång till internet. Om du flyttar till ett hus eller radhus så kontakta din internetleverantör i god tid innan du flyttar.
Flyttar du från ett hus eller radhus till ett annat hus eller radhus måste du säga upp sophämtningen för bostaden du flyttar ifrån, och teckna ett nytt sophämtnings abonnemang för din nya bostad, gärna innan flyttdagen. Du som ska flytta till en hyresrätt eller en bostadsrätt behöver däremot inte teckna något abonnemang, utan sophämtningen sköts antingen av hyresvärden eller av bostadsrättsföreningens styrelse.
Tyvärr finns det inget som säger att du har rätt till ledighet vid flytt, och det är därför upp till din arbetsgivare. Så se till att vara ute i god tid med din ledighetsansökan – eller välj att flytta på en helg.
I radhusområden finns det ofta en så kallad samfällighet som är en slags motsvarighet till en bostadsrättsförening. Medlemmarna i samfälligheten är ägarna av fastigheterna i området och den ska se till att allt som de boende använder tillsammans underhålls, som till exempel lekplatser, parkering, garage och alla andra gemensamma ytor. Det händer också ibland att vatten, värme och tak ingår i samfällighetens ansvar.
Källa: fortum